Tuesday 9 October 2007

hoe moeilijk wil je het maken?

Als Isabel enigszins past in een van de maten, zou ik zeggen: laat t prototype maar zitten. Veel extra werk voor niet heel veel extra rendement, een prototype doe ik zelf echt nooooooit, ik zou er alleen over denken bij heel dure stof en een model waarbij het erg veel uitmaakt hoe het zit (zeg: een kalfslederen catsuit).


Bij het overnemen van het patroon: in het modeblad staan vaak (ff checken: volgens mij heb je een Ottobre gekocht? dan zeker) de patroondelen getekend met alle belangrijke streepjes/aanwijzingen. Het meeste kan je ook later nog op de stof overnemen, ik geef kleine streepjes aan de rand vaak een knipje in de naad maar er zijn (bij Schroder aan de LvMeerdervoort bv) ook potloden te koop met uitwasbare inkt zodat je op de stof kunt 'schrijven'. Hoewel nu ik bedenk: mensen met kinderen hebben ook heel veel van dat soort viltstiften. Anders ben je of een antroposoof (die hebben geloof ik alleen waskrijt) of niet goed wijs.


Het allerbelangrijkste op het patroon, voor nu, is de recht-van-draad. Dit is de richting waarin de stof geknipt moet worden, de lijn moet evenwijdig aan de richting van de stof, dwz de richting waarin de stof geweven is. Doe je dat niet dan gaat de jas scheefhangen, de mouwen draaien etc...heel irritant en eigenlijk nauwelijk draagbaar. Als er een patroon (of vleug, bv bij fluweel dat er anders uitziet als je het van boven of van onder bekijkt) is in de stof moeten de pijlen op elk deel ook dezelfde kant uitwijzen. Bij jouw stof, wol, hoeft dat laatste niet.
Je maakt het je wel moeilijk dus, door een oude jas te verbouwen, omdat je nu de RvD op moet zoeken in de losse delen, maar t moet wel lukken. RvD bij voor- en achterpand loopt naar beneden, bij mouwen van schouder naar zoom. Volg de weefrichting!


Er is in de beschrijving aangegeven hoe vaak alle patroondelen uitgeknipt moeten worden. Ik vermoed dat het boven-achterpand maar voor de helft is, en dat er aan de rand iets staat als: recht van draad/stofvouw. Dat wil zeggen dat jij het in plaats daarvan beter op papier kan verdubbelen en dan het hele pand uitleggen op de stof (want je hebt geen stofvouw). Hetzelfde geldt voor de kraag.


Bij het uitknippen moet je overal een naad van ongeveer anderhalve cm aanknippen, behalve aan de onderkant van de jas een de mouwen, daar kun je beter 3 cm aanknippen- wordt de zoom later mooier. En ga je de jas nog voeren? Zou ik wel doen, met die wol, zit veel fijner. Bij schroder hebben ze wel wat keus, is denk ik makkelijker dan ook de voering van de oude jas hergebruiken. Hoe dan ook begin je pas aan de voering als de jas al bijna helemaal af is, dus dat is makkelijk later te beslissen. Wat wel een goed idee is is daar een kwart meter (ofzo) vlieseline kopen, als je de stof meeneemt kunnen ze je wel raadgeven welk type (het is er in verschillende diktes). Vlieseline is een stofje dat je op patroondelen kunt strijken die verstevigd moeten worden (met name kragen, soms ook voorpanden en zakkleppen). Kost bijna niets.


En wat betreft de decoratieve zakken: je zou het kunnen proberen, het ziet er niet zo moeilijk uit en als het niks wordt laat je ze eruit, dat kun je ook later nog beslissen.


En o ja, wat een leuk project vind ik dit weer!

No comments: