Tuesday 9 October 2007

On cutting & the cutting of flowers...

Knippen: Het papieren patroondeel vastspelden. Ik speld altijd eerst de RvD, check die (boven en onder even ver van stofvouw dan wel zelfkant, tip voor je volgende jas) en speld dan het patroondeel vast. Vooral de hoekjes goed vastspelden. Tja, en ik ben een luie naaister: ik knip vanuit de hand, op 1 1/2 cm afstand rond het patroon. Mijn oma nam met eerder vernoemde viltstift ('kleermakerskrijt') het patroondeel over en knipte pas daarna, wederom anderhalve cm van de lijntjes. Is voor jou nu misschien handig om mee te beginnen, bedenk ik, dan weet je precies waar straks de naad gaat komen. En dus nee, geen stomme vraag, kwestie van hoe precies/ervaren/haastig je bent. Het komt met dit type patronen over het algemeen niet op de millimeter, behalve het kraaggedeelte een beetje (waar wel? bij dingen met kragen-met-staanders, bij strak gesneden jasjes, meestal niet bij iets onder de gordel).

Inderdaad handig om het vlieseline te hergebruiken. Die twee types, daar zou ik me niet zoveel van aantrekken, hier kom je echt wel mee weg (als je hard loopt zie je het niet, zegt mijn stiefmoeder dan. Waar ik in dit geval aan toe wil voegen: als je kruipt ook niet).

De bloemen, de bloemen...dat wordt het echte werk! Twee keuzes: voor je nog maar 1 naad naait, dat is handig manipuleren maar beperkt je opties een beetje. En anders als de jas in elkaar zit, en voordat je hem gaat voeren. Ik probeer er aan te denken...

En van wie heb je je voorkennis? En je geduld? Jezus, wassen! Het heeft mij vijftien jaar gekost (tot ik ongeveer 30 was...) voor ik mezelf kon beheersen en NIET meteen van een net-gekochte lap een kledingstuk ging maken (mijn allereerste kledingstuk, een mini-jurk, gemaakt op m'n twaalfde, kromp dus enorm in de was. Maar tegelijk viel-ie uit elkaar, dus dat gaf niet zoveel).
Aangezien deze jas vast al een keer gewassen is (of gestoomd?) hoef je niet bang te zijn dat-ie gaat krimpen. Als er een tweedehandse lucht aan zit...tja, kun je het verdragen om daar al die uurtjes in te zitten, dat is de vraag.

No comments: